Jak to začalo?
S Jirkou Procházkou se známe několik let. Častokrát jsme přemýšleli o jeho profilové nahrávce. Jako operní pěvec na počátku, věřím, že hvězdné kariéry, potřeboval záznam své tvorby, kterým by se prezentoval například při výběrových řízeních, na mezinárodních soutěžích. Pomalu jsme začínali dávat dohromady světově známé operní árie, které měl v repertoáru.
Jednoho dne mne Jiří pozval na malé akademické vystoupení. Za klavírního doprovodu Jiřího Hrubého předvedl několik písní z cyklu Detvanské písně Leoše Janáčka. Jirkův temperamentní projev, zbojnické texty, podmanivá silně emotivní hudba, to vše dohromady na mne velice zapůsobilo. V hlavě mi stále zněla melodie písně Ej, nebudem ja dobrý a já pochopil, že pokud se má Jiří něčím ve svém mladém studentském věku přesvědčivě prezentovat, tak je to právě tato hudba.
Seznámil jsem ho se svým pohledem na věc a pomalu se pro ten moment, a jak se později ukázalo i pro další měsíce, začala rozplývat představa CD s operními áriemi Wagnera, Smetany, Pucciniho či Mozarta. Na druhé straně naopak sílilo naše společné nadšení pro uskutečnění nahrávky lidových písní Leoše Janáčka.
Pracovní název Janáčkovy lásky jsme zvolili záměrně pro jeho provokativnost, roztomilost, ale i proto, že Janáček miloval. Život, hudbu, ženy, lidovou tvorbu… Měl řadu lásek, ale prožil i osobní tragédie.
Postupem času Jiří spolu s Markem Čermákem nashromáždili skladby, které jsou na tomto CD. Po seznámení se s texty jsme zjistili, že se v mnoha případech jedná o balady, popisující životní tragédie jako je odloučení, válku, nešťastnou lásku, vraždu, smrt… Ano, všechny životní situace zaznamenává od nepaměti folklor.
Nápad jsme několikrát konzultovali s prof. Milošem Štědroněm. Máme obrovské štěstí, že máme tohoto muže, jednoho z předních světových muzikologů a janáčkologů v našem rodném Brně.
Jiří s Markem pak začali oslovovat další účinkující. Jana Krajčovičová a její křišťálový soprán byl vynikající volbou. Stejně tak spolupráce s cimbalisty Petrem Gablasem a Jiřím Gužíkem. Dívčí sbor vybral sbormistr Jakub Klecker z děvčat z Kantilény – sboru dětí a mládeže při Filharmonii Brno. V Kantiléně jsme s Jiřím Procházkou, každý v jiném období zpívali také. Mužský sbor byl sesbírán z Jiřího známých a kamarádů, profesionálních pěvců. Jako orchestr byla vybrána Opera Diversa především proto, že byl sestaven z mladých hráčů. Za harmoniem, které nám zapůjčil Martin Jakubíček zasedl Jirka Hrubý.
Michal Javůrek