Účinkující
Jiří Miroslav Procházka (*1988)
První zkušenost se zpěvem získal v dětském sboru Kantiléna při Brněnské filharmonii.
V roce 2004 nastoupil na brněnskou konzervatoř, kde studoval u Mgr. Petra Julíčka, poté klasický zpěv na bratislavské VŠMU pod pedagogickým vedením mim. prof. Hany Bandové-Štolfové, ArtD. V roce 2013 ukončil studium na pražské HAMU u MgA. Martina Bárty. Od roku 2013 je stálým hostem Janáčkovy opery Brno, také spolupracuje s Národním divadle v Praze a Národním divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. Spolupracuje taktéž jako host s Komorní operou JAMU.
Také dosáhl úspěchů na mnoha tuzemských i mezinárodních pěveckých soutěžích – 1. místo v soutěži Bohuslava Martinů, kde také získal cenu za interpretaci lidové písně, 1.místo v soutěži konzervatoří ČR, 1. místo v Mozartově soutěži ČR, absolutní vítěz soutěže Olomouc 2006, 2. místo na soutěži ACT v Londýně, v roce 2011 získal 2. cenu v interpretační soutěži Letní škola barokní hudby, kde se též účastnil barokních interpretačních kurzů u polského kontratenora Jakuba Burzyńského a v roce 2013 také u Adama Plachetky s nímž v roce 2016 spoluúčinkoval na Hudebním festivalu Znojmo v opeře Don Giovanni v roli Masetta. Téhož roku jako sólista a člen street choiru provedl vedle Vojtěcha Dyka Mši Leonarda Bernsteina na tour po České republice.
Vystupoval také na hudebních festivalech: Hudební festival Znojmo (CZ), Smetanova Litomyšl (CZ), Janáčkův máj (CZ), Janáček Brno (CZ), 9. týdnů baroka/Plzeň hlavní město kultury 2015 (CZ), Olomoucké barokní slavnosti (CZ), Bratislavské hudobné slávnosti (SVK), Mikolowské Hudební dny (POL), Festival Muzyka w Starym Krakowie (POL), Zadarské hudební večery (HR), Mezinárodní hudební festival Weingarten (DE) a další.
Spolupracuje s mnoha významnými hudebními a divadelními tělesy jako např:
Brněnská filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Jihočeská komorní filharmonie, Czech Ensemble Baroque, Ensamble Inégal, Collegium 1704, Musica Aeterna-Bratislava, Musica Florea, Ensemble Damian, Musica figuralis, Czech virtuosi, Q-vox, Opera Diversa, Moravské klavírní trio a mnoho dalších.
Jana Tajovská Krajčovičová (* 1983)
Vystudovala konzervatoř v Žilině a v současné době studuje zpěv u Marty Beňačkové na JAMU v Brně. Absolvovala mistrovské kurzy u Andreje Kucharského, Karly Bytnarové, Anny Barové a Allana Nonatta. Je držitelkou čestného uznání za interpretaci na soutěži duchovní hudby v Kroměříži (2006). Pravidelně se účastní Schleswig Holstein Musik Festivalu, spolupracuje s komorní operou JAMU. Účinkuje také na koncertech současné hudby na Slovensku i v České republice.
Marek Čermák (* 1977)
Je absolventem orchestrálního dirigování na brněnské JAMU. Své hlavní zaměření soustředí na interpretaci zejména tzv. staré hudby a hudby soudobé. Teoretické poznatky v oboru provozování staré hudby získává studiem rozličných hudebních traktátů a archiválií z doby 18. století, praktické pak ve výuce hry na cembalo u cembalisty Shaleva ad El, Jamese Johnstona a u kontinuového hráče Jespera Bøje Christensena. Je uměleckým vedoucím souboru Musica Figuralis, spolupracuje se soubory Societas incognitorum, Sol et Sedes, Ars Brunensis Chorus, Solamente naturali, se Státní filharmonií Brno a s Moravskou filharmonií Olomouc, aj. Je dirigentem rozličných operních projektů souboru Ensemble Damian a vedoucím soukromých projektů v oboru staré a soudobé hudby. V kontextu své praxe se také věnuje výuce souborové hry a generálbasu dle traktátů z 18. století s aplikací na hru cembalového a varhanního kontinua. Těžištěm jeho působení je řízení projektů zaměřených na obnovené premiéry naší domácí hudby z doby 2. poloviny 18. století v autentické interpretaci na dobové nástroje. V hudební praxi se také podílí na projektech festivalu Baroko v Olomouci, festivalu Jiné břehy v Opavě, dále na řízení některých představení soudobých a barokních oper v rámci koncertního cyklu Bušení do železné opony ve Stavovském Divadle a cyklu FOK Barokní opera a oratorium.
Jakub Klecker (* 1982)
Dirigent a sbormistr, se narodil v Brně v roce 1982. Po čtyřletém studiu oboru dirigování na brněnské konzervatoři u prof. Aleše Podařila absolvoval Hudební fakultu AMU v Praze ve třídě prof. Jiřího Bělohlávka a doc. Tomáše Koutníka. Studia ukončil absolventským koncertem v roce 2006 s Filharmonií Brno a Kantilénou.
Nyní se věnuje dirigentské činnosti nejen ve sboru Kantiléna a Kantiléna, smíšený sbor, ale také ve Filharmonii Brno a v brněnské Janáčkově opeře. Jako dirigent tedy pravidelně spolupracuje s českými i slovenskými symfonickými orchestry a na podzim roku 2007 se v roli druhého dirigenta Filharmonie Brno zúčastnil pětitýdenního koncertního turné po Japonsku.
Kantiléna – Sbor dětí a mládeže při Filharmonii Brno
KANTILÉNA je výběrový pěvecký sbor, laureát řady mezinárodních sborových soutěží, spolupracuje s předními umělci, dirigenty, orchestry a soudobými skladateli, jejichž novinkovou tvorbu uvádí na koncertecha zaznamenává na zvukových snímcích. Sbor, skládající se ze tří oddělení, v současné době navštěvuje okolo 150 zpěváků ve věku 5 až 19 let.
Za dobu své existence Kantiléna účinkovala na více než 1 500 koncertech doma, v sedmnácti evropských zemích,v USA, Kanadě, Japonsku a Rusku. Výrazné oblibě se u posluchačů těší stylové pořady duchovní hudby, kterév podání sboru zazněly ve více než 250 chrámech. Z nejvýznačnějších např. Stephansdom Wien, Santa Croce in Gerusalemme Roma, Hofkirche Dresden, Sv. Mikuláš Praha, Bazilika sv. Prokopav Třebíči, Le Mont – St. Michel, Sacré Coeur Paris, Cathedral St. Patrick New York, National Shrine Washington aj. Dvousettisícovému shromáždění věřících zpívala Kantiléna na mši, kterou celebroval v Praze při své návštěvě České republiky Jan Pavel II. Pravidelně vystupuje na benefičních koncertech, např. pro sdružení Podané ruce, na koncertě Pokoj lidem dobré vůle na Velehradě nebo v rámci Adventních koncertů z katedrály sv. Víta v Praze přenášených Českou televizí. Sbor také pravidelně spolupracuje s cimbálovou muzikou Hradišťan, se kterou vystoupil mimo jiné na velice úspěšných Vánočních koncertech v brněnském Besedním domě.
V mezinárodních sborových soutěžích získala Kantiléna řadu cen, z nichž si cení nejvíce absolutního vítězství na soutěži v italském Arezzu (1981) a belgickém Neerpeltu (1984 a 2006). V roce 2008 Kantiléna vybojovala dvě zlaté medaile na Světové sborové olympiádě a stala se také nejlepším evropským sborem ve svých kategoriích. Sbírka prestižních cen byla rozšířena také v roce 2009 na sborové soutěži ve švýcarském Montreux, odkud si sbor přivezl cenu publika a diplom „Excellent". V roce 2013 pak Kantiléna získala 1. a 2. místo na 67. ročníku Llangollen International Musical Eisteddfod. Také rok 2015 se řadí mezi ty velice úspěšné. V neměckém Magdeburgu na 2nd European Choir Games & Grand Prix of Nations Kantiléna soutěžila ve třech kategoriích. Ve dvou z nich triumfovala v zlatými medailemi. V kategorii Duchovní hudba, jejíž nejvyšší soutěží byla „Champions competition“, si Kantiléna vyzpívala absolutní vítězství. V roce 2017 se sbor opět účastnil mezinárodní soutěže, tentokráte v lotyšské Rize. Na 3rd European Choir Games & Grand Prix of Nations Kantiléna získala tří zlaté medaile ve všech třech kategoriích, ve kterých soutěžila. Na mezinárodní soutěži Lisabon Sings 2022 se Kantiléně podařilo získat dvě zlaté medaile v obou soutěžních kategoriích, kterých se sbor účastnil (Duchovní sborová hudba a Mládežnické sbory) a absolutní vítězství v kategorii Mládežnické sbory.
Dívčí sbor na nahrávce Čierna zem:
- Tereza Kolmačková (solo)
- Hedvika Hirschová
- Kateřina Krpcová
- Dita Kyseláková
- Jana Kyseláková
- Eliška Lízalová
- Kateřina Lorincová
- Kristina Marečková
- Petra Princlíková
- Monika Seberová
- Kristina Šimečková
- Markéta Toufarová
Ensemble Opera Diversa
Je soubor mladých profesionálních hudebníků a zpěváků. Komorní operu a hudbu chtějí provádět diversně, tedy odlišně a hlavně s ohledem na diváka a s oslechem na posluchače. A to vše v bezprostředním (neformálním) koncertním prostředí, ve kterém se stírá odstup mezi interprety a posluchači. Vedle klasického repertoáru vytváří i vlastní díla, zejména (mini)opery od autorské dvojice Ondřej Kyas (hudba) a Pavel Drábek (libreto). Pro soubor je opera živý žánr, který je zapotřebí rozvíjet, vyvést ho z artistních laboratoří a hledat pro něho nové publikum. Motto souboru a umělecký program zní OPERA – HUDBA – MEDVĚD – ZEMĚTŘESENÍ a vzdává hold Benedettu Marcellovi a jeho spisku Divadlo podle módy (1721).
Ensemble Opera Diversa tvoří 3 propojené kapely:
- komorní orchestr s 15 smyčci pod vedením Jana Bělohlávka, na jednotlivé koncerty doplňovaný o další nástroje (spolupráce s dirigenty Tomášem Hanákem, Gabrielou Tardonovou ad.)
- minioperní ensemble, který tvoří několik muzikantů (většinou dechové nástroje) a zpěváků
- operní soubor, který uvádí prozatím dvě velké původní opery, Pickelhering 1607 aneb Nový Orfeus z Bohemie a Společná smrt milenců v Šinagawě (spolupráce s režisérem Tomášem Studeným, výtvarníky Tomášem Hrůzou a Sylvou Markovou a dirigenty Tomášem Hanákem a Gabrielou Tardonovou)
Mužský sbor
- Martin Frýbort
- Jan Kučera
- Václav Kovář
- Pavel Maška
- Ondřej Múčka
- Tomáš Pavlík
- Štěpán Policer
- Martin Šujan
- Pavel Valenta